Lordi Uusipaavalniemi

Learn the sweetness of my mercy

Hakukoneoptimointi - Maksuttomia neuvoja hakukonenäkyvyyden varmistamiseen

Hakukoneoptimointi liiketoimintana on yleistynyt Suomessakin. Suuri osa yrityksistä tarjoaa konsultointipalveluna kartoitusta nykyisten järjestelmien tilasta. Tälläinen kartoitus on helppo tehdä itsekin. Sivustoja uusittaessa on myös syytä huomata että modernit sisällönhallinnan järjestelmät, kuten LifeRay, JoomlaeZ Publish ja Drupal ottavat nämä perusasiat huomioon perusasennuksissaan.

Vaikka Suomessakin puhutaan hakukoneoptimoinnista, ko. termi on nykyisen markkinatilanteen (2008) syytä lukea muodossa Google-optimointi. Muitakin hakukoneita toki käytetään, mutta massaltaan Google on ylivoimaisesti suurin. Lisäksi on syytä huomata että monet (esimerkiksi Eniro.fi) käyttävät Googlen hakumoottoria.

Alla oleva lista ei ole mitenkään kattava, mutta sisältää perusasiat joilla voidaan mahdollistaa mahdollisimman hyvä hakukonenäkyvyys. Hakukoneiden toiminnallisuus on varjeltu yrityssalaisuus joten koneiden tarkkaa toimintaa käytännössä ei kukaan talon ulkopuolinen tiedä. Kaikki ovat siis käytännössä (valistuneita) arvauksia siitä mikä toimii hakukoneoptimoinnissa.

Lisää valistuneita arvauksia löydät vaikkapa hakusanalla "SEO".

Listan aiheilla et myöskään toki pääse hakutuloksilla takuulla ensimmäiselle sivulle, mutta näillä ja terveen järjen käytöllä voit varmistaa että siihen on mahdollisimman hyvät edellytykset.
Tekninen hakukoneoptimointi


Sisällön hakukoneoptimointi

  • Mieti rauhassa mitä hakusanoja ihmiset voisivat tiettyä sivua hakiessaan käyttää. Esimerkiksi Helkaman maastopyörää etsiessään ihmiset voisivat käyttää esimerkiksi hakusanoja: helkama, maastopyörä, polkupyörät, jne. Lisäksi kannattaa miettiä että joku voisi taas hakea edullista maastopyörää lapselle. Tällöin on olennaista että sisällöstä löytyy myös tuotteen ominaisuuksia ja kohderyhmää käsitteleviä sanoja.
  • Sesonkiluonteisissa palveluissa (esim. hiihtokeskukset, jne.) kannattaa sisällössä ottaa huomioon myös huippusesongit (esim. mökki juhannus, hiihtoloma laskettelu, jne.)
  • Sisällytä sivustolle avainsanoja myös perusmuodossa. Tämän merkitys hakukoneoptimoinnissa on tosin laskenut sillä esim. Google osaa nykyään etsiä melko hyvin myös suomenkielen taivutuksia. Perusmuotojen löytyminen ei siis ole enää yhtä tärkeää, mutta kannattaa silti ottaa huomioon.
  • Jos sisältöäsi kopioidaan (luvallisesti) toiselle sivustolle, tulisi siellä aina olla linkki myös alkuperäiseen lähteeseen. Myös lehdistötiedotteissa tulisi aina olla mahdollisuuksien mukaan HTML-linkki yrityksen sivustolle. Tämä lisää sivustosi painoarvoa ja uskottavuutta hakukoneiden silmissä.


Lähde hakukoneoptimoinnin ABC. Tsekkaa myös hakukoneoptimointi - harjoitustyöt

 

Written by Janita on Sunday March 16, 2008

Permalink -

« eZ Publish julkaisujärjestelmä - Insinöörin työelämän kulku ajan funktiona »